TAKO NAM BOG POMOGAO / Playdrama, Split

Trajanje: 100 minuta


Playdrama, Split

Hrvoje Korbar:
TAKO NAM BOG POMOGAO
Prema motivima knjige „Summa Atheologiae“ Borisa Dežulovića

Koja je tajna posebne veze između hrvatskog naroda i Svevišnjeg? Što je potrebno za ulazak u raj? Kakav je odnos Svemogućeg Oca i njegovog Sina? I što će nam ovog Božića poručiti Blažena Djevica Marija? Na ova, i mnoga druga pitanja, na pozornici će pokušati odgovoriti glumci Stipe Jelaska, Stipe Radoja i Donat Zeko.

Nebesnici – Svevišnji, Gospa i Isus, uz asistenciju anđela Gabrijela, glasnika i osobe zadužene za odnose s javnošću, pretrpani su poslom i molbama koje stižu odozdo. Jedni bi državu, drugi dobitak na lotu. U početku dobrohotan prema Hrvatima, videći kako se ponašaju, Bog ima sve manje strpljenja, a i tako je tankih živaca. Svaka nova predsjednička zakletva u kojoj mu spominju ime uzalud, sve više ga razdražuje. U međuvremenu, Majka i Sin u tom prilično tiranskom i hijerarhijski jasno definiranom odnosu traže vlastiti prostor za djelovanje. Prisutan je i Duh Sveti, kako cjelina trojednog Boga ne bi bila manjkava – a ovaj najmističniji segment trojstva javlja se u obliku umjetne inteligencije.

U ozračju humora montipajtonovskog tipa, gdje se Bog sam sebi moli za strpljenje, provlače se mračne i bizarne teme naše životne svakodnevice, crkvenog ustroja i poimanja vjere – od nasilja u obitelji, položaja žene, nedodirljivosti crkvene institucije, zadrtosti i isključivosti, hodova za život i prikrivanja pedofilije, dernečenja prilikom krizmi i pričesti te obraćenika poput Darija Kordića.

Redatelj je oblikovao karaktere koje su glumci Stipe Radoja, Stipe Jelaska i Donat Zeko odlično iznijeli, a njihova suigra  (od kojih svaki tumači i neke manje uloge) prirodna je i sigurna.

Predstava traje sat i četrdeset minuta bez pauze, a gledatelj ima osjećaj da je proteklo upola manje vremena i želio bi da još potraje.

(Jasmina Parić, Slobodna dalmacija, 02.12.2022.)

 

 

Autorski tim: 

Redatelj i dramaturg: Hrvoje Korbar
Scenografkinja i kostimografkinja: Katarina Perić
Skladatelji: Matko Botić i ansambl predstave
Oblikovatelj svjetla: Elvis Butković

 

Igraju: Stipe Jelaska, Stipe Radoja, Donat Zeko

Takve ovacije rijetke su u hrvatskom kazalištu. U četvrtak navečer, u popunjenom Teatrinu splitskog Gradskog kazališta mladih, na prvoj repriznoj predstavi dan nakon premijere, publika je dugotrajnim aplauzom i uzvicima oduševljenja, kao na rock koncertu, potvrdila da je stvorena nova hit predstava – “Tako nam bog pomogao” mladoga zagrebačkog redatelja Hrvoja Korbara, nastala po motivima knjige “Summa atheologiae – nekoliko heretičkih rasprava o nemogućnosti Svemogućeg” splitskog novinara i pisca Borisa Dežulovića.

“Tako nam bog pomogao” uistinu ima sve što treba kazališnom hitu: aktualnost, odvažnu provokativnost koja imenuje bez krzmanja, inteligentnu satiru i duhovitost, žustar ritam koji ne zapinje. Istodobno, međutim, ima ona i dublju razinu, i to je baš ono što je, po sudu potpisanog novinara, razlikuje od mnogih dopadljivih, ali lakih komada što pune pozornice standardnih građanskih pozornica: ona ulazi u samo srce ovdašnjega kolektivnog nasilja, nemorala i licemjerja, što ga društvo tako uspješno prekriva plaštem prigodne religioznosti, uljepšavajući samome sebi vlastitu sliku u lažljivom ogledalu.

“Tako nam bog pomogao” može se opisati kao farsa, nastala, kako napominje redatelj Hrvoje Korbar, “prema motivima knjige” “Summa atheologiae – nekoliko heretičkih rasprava o nemogućnosti Svemogućeg” Borisa Dežulovića – knjige koja je, valja reći, svojom višeslojnom autoironijskom apoteozom izvorne ljudske dobrote nasuprot opačinama institucionalne religioznosti unijela toliku pomutnju da zbunjeni kritičari ne znaju kamo da je smjeste. Korbar, pak, nije na pozornicu tek suho i s oprezom prenio Dežulovićeve ikonoklastičke zapise, što za mladog redatelja ne bi bilo čudno; on je stvorio posve novu, samosvojnu predstavu s dramatičnim zapletom u kojemu Sveta obitelj biva reinkarnirana u ordinarnu, svakodnevnu, pasivnom agresivnošću, uzajamnim prezirom i patrijarhalnim lancima okovanu hrvatsku familiju: Jahve će zamijeniti Josipa u liku neosjetljivoga, primitivnog obiteljskog zlostavljača koji prezire vlastitog sina, Isusa, i ženu mu, Mariju, koja je, pak, prostor svoje slobode pronašla u kičastim ukazivanjima po Međugorju i Fatimi, a na kraju, ipak, i u emancipaciji, dok Isus tinejdžerski zdvaja, raspet između svojih sanjarija o istinskoj revoluciji kršćanske ljubavi i opore stvarnosti svoje represivne obitelji; anđeo Gabrijel, pak, sve to lukavo opslužuje kao obiteljski advocatus diaboli, menadžer i PR obmanjivač za vjerničko stado…

Emotivno-intelektualni raspon predstave zadivljuje: na trenutke ona dosiže gnjev gubitnika s ulica, kao u žestokom hip-hoperskom songu, a na trenutke dospijeva u najdublje etičke dileme kršćanstva kao religije, kao u dijalogu svećenika i Isusa, nakon što ovaj iznova sađe među ljude da pokuša razumjeti što to rade s vjerom na koju ih je pozvao – nedvosmislena aluzija na znamenitu scenu s Velikim Inkvizitorom iz Braće Karamazovih Dostojevskog. Hrvoje Korbar, dakle, snažni je Dežulovićev predložak inteligentno i odvažno prilagodio svojem vlastitom mediju, uspjevši izazvati dojam posve srodan Dežulovićevoj knjizi: golem intelektualni i estetski užitak, uz istodobni poriv za temeljitim etičkim osobnim i društvenim samoispitivanjem.

Boris Pavelić (1.12.2022 / tačno.net)

 

 

Predstava trenutno nije u rasporedu.