6.6. UTORAK u 20:00 sati      
SVEČANO OTVARANJE 47. DANA SATIRE FADILA HADŽIĆA
UMJETNIČKA ORGANIZACIJA PUNCTUM i KUNSTEATAR
SLOBOŠTINA BARBIE
Prema romanu Maše Kolanović
Redateljica: Natalija Manojlović

7.6. SRIJEDA u 20.00 sati
GRADSKO SATIRIČKO KAZALIŠTE KEREMPUH
Borna Vujčić: TKO TU KOGA? ZONA PANSIONA
Redateljica: Tamara Damjanović

8.6. ČETVRTAK u 20:00 sati
NARODNO POZORIŠTE / NARODNO KAZALIŠTE / NÉPSZÍNHÁZ SUBOTICA
DRAMA NA SRPSKOM JEZIKU
Minja Peković: BRAVO ZA KLOVNA – Autorska predstava

9.6. PETAK u 20:00 sati
HRVATSKO NARODNO KAZALIŠTE SPLIT
Tisja Kljaković Braić: U MALU JE UŠA ĐAVA
Redatelj: Mario Kovač

10.6. SUBOTA u 19:00 sati
ZAGREBAČKO KAZALIŠTE MLADIH
Predstava se igra u Zagrebačkom kazalištu mladih, Teslina 7
Mate Matišić: JA SAM ONA KOJA NISAM
Redatelj: Paolo Magelli

11.6. NEDJELJA u 20:00 sati
SARTR SARAJEVSKI RATNI TEATAR
Ivor Martinić: MOJ SIN SAMO MALO SPORIJE HODA
Redatelj: Ivan Plazibat

13.6. UTORAK u 20:00 sati
SLOVENSKO MLADINSKO GLEDALIŠTE, Ljubljana – OTKAZANO ZBOG BOLESTI GLUMCA
Simona Semenič: ŽBAM!
Redatelj: Vito Taufer
Predstava se ne preporučuje mlađima od 16 godina

14.6. SRIJEDA u 19:30 sati
HRVATSKO NARODNO KAZALIŠTE U ZAGREBU
Predstava se igra u HNK u Zagrebu, Trg Republike 15
Autorski projekt Bobe Jelčića: SORRY

15.6. ČETVRTAK u 20:00 sati
DK „GAVELLA“ / GSK KEREMPUH
Alfred Jarry: KRALJ UBU
Redatelj: Miran Kurspahić

16.6. PETAK u 20:00 sati
HARTEFAKT, Beograd
Patrik Lazić: NAŠ SIN
Redatelj: Patrik Lazić

17.6. SUBOTA u 20:00 sati
PLAYDRAMA, SPLIT
Hrvoje Korbar: TAKO NAM BOG POMOGAO
Prema motivima knjige „Summa Atheologiae“ Borisa Dežulovića
Redatelj: Hrvoje Korbar

18.6. NEDJELJA u 20:00 sati
NARODNO POZORIŠTE SOMBOR
IBI THE GREAT
Autorska predstava Andrása Urbána po drami Alfreda Jarryja „Kralj Ubu“

21.6. SRIJEDA u 20:00 sati
SVEČANO ZATVARANJE I DODJELA NAGRADA
KONCERT: JIMMY STANIĆ & THE BOYS

 

 

 

 

Pred nama su još jedni Dani satire!

Dani satire, festival koji ove godine navršava svoj 47-mi rođendan, nam ne samo svojim trajanjem, a na pragu je šeste decenije svojega postojanja, već i svojom kvalitetom koja se iz godine u godinu potvrđuje pred publikom – svakoga puta iznova osigurava prostor u kojem imamo sretnu priliku i odgovornu mogućnost obračunavati se s društvenim i inim manama i vrlinama kroz smijeh, ali i ozbiljnost koju satira uporno zahtijeva. Tijekom gotovo pola stoljeća svojega odrastanja kroz turbulentna vremena uvijek je osiguravao teatru potreban poligon postavljanja pravih pitanja. Dani satire su danas s razlogom neosporno najvažniji teatarski festival ovoga žanra u regiji.

Do svoje je zrelosti ovaj festival preživio jedan rat i uspio opstati u nemogućim vremenima pandemije. No, borba za opstanak još uvijek traje jer je kultura, čini se po budžetima, ostala zaboravljena na respiratoru.

No, takvo vrijeme u kojemu smo i protiv volje zarobljeni, pokazuje se doista bogatim rasadnikom satiričnih tema. Jer, što su vremena bremenitija problemima, motivi društvene zbilje koji se nude kao predmet poruge, ali i traže analizu, niču na svakome koraku, a sama satirična forma time postaje moćnija. Satira svojim umjetničkim izričajem ima priliku ubadati u neuralgične točke naše stvarnosti, ali pri tome i postavlja i pitanja. Nerijetko neugodna. No to je takva književna, odnosno teatarska vrsta. Njoj bez hrabrosti nema opstanka. Ona u ovome vremenu koje je opasno sklono redefiniranju poznatih pojmova, istina, povijesnih činjenica, nastoji na uvećanju slobode društva. Zazire od svake cenzure. Pogotovo one koja je u umjetnosti najpogubnija, ali klija kao korov u tzv. mladim demokracijama – a to je autocenzura. Dvorski kritičari s mjerom nemaju ništa zajedničkog sa satiričnim promišljanjem društvenih okolnosti za razliku od kreativaca: pisaca, redatelja, glumaca, dramaturga, scenografa, kostimografa, autora glazbe čije ćemo predstave vidjeti na ovome izdanju festivala. Njih naša stvarnost kao da razbuđuje, motivira i tjera na akciju. Onu umjetničku. Stvarnost je uvijek bila, a pogotovo danas jest – jača od teatra. I s njome se nadmetati, oponašajući je na kazališnim daskama, bilo bi teatarski pogrešno i nemoguće. Ali ove predstave pokazuju da kazalište ima jedinstvenu mogućnost sublimirati tu zbilju, staviti probleme o kojima želi progovoriti pod lupu te ih tako izdvojene pokazati i prokazati jasnije i glasnije u svoj svojoj grotesknosti. Gotovo sve odabrane predstave, a u ovogodišnjem izdanju festivala publika će ih moći vidjeti dvanaest, udaljavaju se od komediografskog u korist satiričnih oštrica. Jer satira je uvjetovana društvenim kontekstom koji je očito ovoga trenutka takav da komično uzmiče pred satiričnim. Suvremenim autorima, piscima, redateljima, glumcima, dramaturzima, u okolnostima koje nam je ovo vrijeme nametnulo nije dovoljno nečemu se samo smijati, već imaju potrebu predmet svojega interesa podvrći analitičkom promišljanju te kritički ga raščlaniti. Da, i gorko se tome nasmijati. Oni ne nude smijeh zaborava, onaj koji teži isključivo bezbrižnoj razonodi, već onaj koji zastaje u grlu. Onaj u kojemu se smijemo sebi i svojoj nemoći, a ne samo drugima. Onaj koji nas ne amnestira od odgovornosti za (ne)društevne okolnosti kojima se rugamo, koje prozivamo – ali smo i sami dio njih.

Ove godine prijavljene su 43 predstave, što jest manje nego u predpandemijskim godinama, no tome su uzrok „respiratorne smetnje“, a ne nedostatak interesa za satiričnu formu.  Uzbudljivo je bilo u protekla četiri mjeseca imati priliku steći cjelovitu sliku produkcije toga žanra. Autori sve češće odabiru upravo ovaj žanr da bi preispitali mane društva ili pak potražili mogućnost utopije u nemogućim uvjetima.  Zahvaljujući ponuđenom, rukovodeći se prije svega kriterijem kvalitete i žanrovskog određenja te poštivanjem različitih estetika, ali i produkcijskih mogućnosti festivala, odabrala sam dvanaest predstava. Ovogodišnji program odredili su suvremeni pisci i autorski projekti, dakle – suvremena riječ. Oblikovana trenutkom. Autori – pisci, glumci, redatelji, dramaturzi, autori glazbe, scenografi, kostimografi, koreografi – opremljeni talentom, humorom, pronicljivošću, različitim estetikama, produkcijskim mogućnostima, dokazuju ovim predstavama da što su vremena teža, udar je satire jači, žalac dublje ubada. Ono što držim zanimljivim, a jednom festivalu kazališta potrebnim, osim susreta institucionalne i nezavisne scene, jest estetska raznolikost odabranih predstava. Ipak, svaka se od njih hvata u koštac s problemima našega vremena i društva hrabro, sa željom da analizira, postavlja pitanja, podvrgava kritici i, naravno, ismijava, ruga se devijantnim pojavama, ali čini to svaka na različit način, koristeći se drugačijim teatarskim sredstvima. Pozornicom će tako prošetati barbike, klaunovi, kraljevi i podanici, sitni i manje sitni kriminalci, marginalci, bogovi i ljudi, prostitutke i svetice, obespravljeni i oni koji su prava prigrabili,  i mnogi drugi.

Ukratko, ovogodišnje izdanje obilježit će suvremeno dramsko pismo, domaći i regionalni suvremeni pisci i autorski projekti te aktualne društvene teme.

Nadam se da ćete uživati u ovogodišnjem izdanju festivala Dani satire!

 

Željka Udovičić Pleština

ODLUKE OCJENJIVAČKOG SUDA

Ocjenjivački sud je radio u sastavu: SAŠA BROZ (kazališna redateljica) – predsjednica;  JASNA BILUŠIĆ (glumica i jazz pjevačica) i BOJANA RADOVIĆ (novinarka i kazališna kritičarka “Večernjeg lista”) – članice

Velika nagrada Večernjeg lista za najbolju predstavu u cjelini:

JA SAM ONA KOJA NISAM Mate Matišića u režiji Paola Magellija i izvedbi Zagrebačkog kazališta mladih

Ženske sudbine u  patrijarhatu koji vlada svuda oko nas i koji ne pokazuje ni najmanji znak odustajanja od naših života.  Ovo je priča koja govori o ženama, koju žive tu oko nas, čije sudbine zrcale shizofreni način kojim pokušavamo živjeti sada i ovdje, dok se zaklinjemo u bolju budućnost i još uvijek na leđima nosimo i breme ne tako davnih ratnih i pretvorbenih tragedija.  U ovoj priči muškarci su  svojevrstan “okvir za mržnju”, izvor agresije i podčinjavanja, vladari svijeta u kojem žene moraju naći način za preživljavanje,  sve to u predstavi koja plijeni teškim temama,  svakom pojedinom glumačkom izvedbom, neočekivanim i funkcionalnim vizualnim rješenjima, ali i  načinom na koji se koristeći ‘priču u priči’ bavi samim kazalištem i tretmanom, pa i zlostavljanjem, glumica. U konačnici na sceni su velike poruke u velikoj predstavi, kakvu može stvoriti samo kvalitetan i složan glumački ansambl kakav ZKM-ov već desetljećima uspijeva biti.

Nagrada za najbolju režiju:

PAOLO MAGELLI za režiju predstave “Ja sam ona koja nisam” u izvedbi Zagrebačkog kazališta mladih

Stara teorija tvrdi da su za kazališnu predstavu potrebni samo tekst i glumac. Kada je na sceni moćan ansambl Zagrebačkog kazališta mladih stvari, iz perspektive njihovog nevjerojatnog zajedništva, izgledaju posve jednostavno kao da bi to mogao baš svatko. Nema veće kazališne iluzije od tog dojma nepodnošljive glumačke lakoće postojanja, koja je to veća kada s tim ansamblom, za kojim žude mnogi redatelji, kreativnu viziju ukrsti redatelj koji točno zna koliko može dobiti od svakog glumca, što treba izvući iz svakog kreativnog detalja predstave. Taj redatelj će onda to sve još malo gurnuti preko ruba.

Nagrada Fadil Hadžić  za najbolji tekst:

MATE MATIŠIĆ za “Ja sam ona koja nisam” u režiji Paola Magellija i izvedbi Zagrebačkog kazališta mladih

Ponekad se čini da on ima neki sasvim poseban rendgen kojim promatra svijet oko sebe, s kojim je u stanju ‘pročitati’ dušu đavla, ali i dušu anđela. Svijet o kojem on piše je svijet kojeg mi živimo, samo ga je on u stanju izvrnuti naopako, na kazališnoj sceni ili na filmu pokazati koliko smo krvavi ispod kože, koliko krivi za sve što se događa oko nas, a od čega uporno okrećemo glavu. U ovoj nam predstavi postavlja pitanje: „kako je moguće da je na svijetu toliko sretnih djevojčica i toliko nesretnih žena“ i istovremeno daje odgovore koji doslovno lupaju u pleksus,  pokazuju koliko je papirnato i deklarativno naše busanje o junačna prsa kada govorimo o tome da sve žene treba zaštiti od svih vrsta nasilja.  Riječi su jedno, postupci drugo, stvarnost pakao za mnoge žene, a on zna to nam ‘servirati’ kao lekciju koja se ne zaboravlja.

Nagrada za najbolju žensku ulogu:

MINJA PEKOVIĆ za ulogu u autorskom projektu Minje Peković “Bravo za klovna” u izvedbi  Narodnog pozorišta Narodnog kazališta Népszínház Subotica Drama na srpskom jeziku

Korona vlada, svi smo zatvoreni u vlastitim domovima, a jedna mama u izolaciji priprema proslavu prvog rođendana svoje kćeri. I baš tada stići će nalaz biopsije koji kaže: karcinom dojke. Mama će tada na vlastito lice nacrtati lice  klauna, a glumica koja vjeruje da je klaun predak svakog glumca  i koja voli klaunove jer oni će uvijek savladati baš svaku prepreku, doslovno će publiku prikovati za sjedala. Iznova nam je dokazala da je monodrama najteža glumačka forma, a da je od nje teže samo na sceni glumiti  vlastiti život, biti i glumica i junakinja priče o kojoj ta glumica govori, a oba ta zadatka ona je odradila uz plemenitu misao da će njena priča zacijeliti i tuđe rane.

Nagrada za najbolju mušku ulogu Mladen Crnobrnja Gumbek:

MARKO MAKOVIČIĆ za ulogu Michaela u autorskom projektu Bobe Jelčića “Sorry” u izvedbi Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu

Što nam svojevrsna parodija na prvu televizijsku sapunicu danas znači? U rukama pravih majstora ona govori o tome koliko je ‘sapunast’ naš svijet, koliko je tragikomedije u banalnostima svakodnevnih života, koliko  nas je ta žuđena demokracija na američki način ‘opalila’ po glavi.  Jedan od majstora koji su nam priuštili tu kazališnu lekciju je i glumac koji čim iskorači na scenu i krene popravljati frizuru, koja baš nikada neće biti američka ‘kokotica’, pokaže s kojom je minucioznom pažnjom izgradio svoju ulogu ne sasvim tipičnog zavodnika. Riješivši još jednom besprijekorno još jedan zahtjevni  glumački zadatak ponovno je dokazao da je baš on idealan glumac za svakog redatelja koji voli kada mu glumci rade vlastitom glavom.

Nagrada Ivo Serdar za ulogu koju je publika najbolje prihvatila:

NENAD SRDELIĆ za ulogu Dida Žarka u predstavi Tisje Kljaković Braić “U malu je uša đava” u režiji Marija Kovača i izvedbi Hrvatskog narodnog kazališta Split

Pišući svoj roman uspomena Tisja Kljaković Barić je unijela svu toplinu koju u vlastitim sjećanjima mnogi od nas čuvaju za vlastite djedove. I bake.  Sva ta toplina, sva djedovska ljubav, svi one najbolje namjere u odgoju koji znači da dijete ne smije ići u vrtić, a bicikl mora voziti samo  po dnevnim boravku, na sceni isijavaju iz glumca koji pred našim očima postaje baš taj i takav, sasvim poseban, djed. Dojmljiva je glumačka  jednostavnost s kojom je izgradio lik djeda, baš kao i način na koji iz te jednostavnosti, točno kada treba, izbija onaj sasvim poseban splitski temperament, na koji publika sjajno reagira.

Nagrada Sabrija Biser mladoj glumici /glumcu do 28 godina:

STIPE JELASKA za uloge u predstavi „Tako nam bog pomogao“ prema motivima knjige „Summa Atheologiae“ Borisa Dežulovića u režiji Hrvoja Korbara i izvedbi Playdrame Split.

Teško je reći je li on bolji kao anđeo Gabrijel, taj administrator nebesa koji drži na okupu disfunkcionalnu božju obitelj ili pak Majka Božja, koja umjesto da kuha svojoj nebeskoj obitelji obilazi Zemlju, jer ljudi je vole mnogo više od oca njenog sina Isusa Krista. U istinsku subverzivnoj priči Borisa Dežulovića u kojoj su Bog, Marija i Isus tek obitelj sa svim našim ovozemaljskim trzavicama i mukama, a koja progovara i o filozofiji vjere, kao i o svim nevjernicima, mladi je glumac i kao anđeo i  žena nad ženama uvjerljivo i dosljedno pokazao rezultate velikog glumačkog rada, pravog instinkta i dozirane energije.

Nagrada za najbolju sporednu žensku ulogu:

JASNA DIKLIĆ za ulogu Ane u predstavi Ivora Martinića „Moj sin samo malo sporije hoda“ u režiji Ivana Plazibata i izvedbi SARTRA Sarajevskog ratnog teatra.

Dementna starica, majka i baka izgubljena u izlomljenom svijetu vlastitih sjećanja iz kojih ponekad izroni kao jedini pravi korektiv stvarnosti jedne obitelji.  To je glumački opasan hod po rubu uvjerljivosti gdje svaki korak prijeti da se ne sklizne u karikaturu. Jedna naoko mala uloga ovdje je svojevrsno sidro svih ostalih likova i svih ostalih glumačkih ostvarenja, u kojoj velika glumica točno gradi karakter svog lika, ali i snažno drži na okupu sve ostale.

Nagrada za najbolju sporednu mušku ulogu:

FILIP NOLA za ulogu Susjeda u predstavi Mate Matišića „Ja sam ona koja nisam“ u režiji Paola Magellija i izvedbi Zagrebačkog kazališta mladih

Zvono na vratima, u raspravu dvojice prijatelja ulijeće susjed. On je jedan od  susjeda kakvog zna svatko od nas: pristojan, obazriv, čovjek koji je ne traži svađu, ali mora intervenirati. On je ono što se u nekreativnim medijskim objavama zove „malim čovjekom“. No, glumeći tog malog čovjeka jedan je glumac napravio veliku i majstorsku  glumačku minijaturu, satkanu od oklijevanja, natezanja donjeg dijela trenirke, oklijevajućih riječi koje je teško izgovoriti u društvu pristojnih ljudi, čak i ako su to ljudi čije riječi preglasno izgovorene u seksualnom zanosu, unuka susjeda ponosno viče u vrtiću.

Posebna nagrada za specijalno postignuće:

MINJA PEKOVIĆ za kompletno autorsko i izvedbeno postignuće u autorskom projektu Minje Peković „Bravo za klovna“  u izvedbi Narodnog pozorišta Narodnog kazališta Népszínház Subotica Drama na srpskom jeziku.

Malo je reći da nas je ‘izula iz cipela’, jer ona je na sceni doslovno ostavila krv, znoj i suze. Jedna glumica živjela je sretan život, slavila prvi rođendan svoje kćeri i tada se suočila s dijagnozom – karcinom dojke. Iz te životne borbe izašla je kao pobjednica i pri tome stvorila kazališnu predstavu za pamćenje. Za taj je autorski projekt bila potrebna i ljudska i umjetnička hrabrost, ali i veliko znanje, jer trebalo je precizno izmjeriti svaki djelić teksta, režije, izvedbe, emocije. Ona je taj veliki posao odradila besprijekorno.