
3.6. PETAK u 20:00 sati
SVEČANO OTVARANJE 46. DANA SATIRE FADILA HADŽIĆA
SATIRIČKO KAZALIŠTE KEREMPUH
B. P. Molière: ŠKRTAC
Redateljica: Dora Ruždjak Podolski
4.6. SUBOTA u 20:00 sati – OTKAZANO ZBOG BOLESTI GLUMICE
TEATAR &TD, ZAGREB
Predstava se igra u Teatru &TD, Savska 25
F. Šovagović: ŽENA POPULARNOG POKOJNIKA
Redatelj: Filip Šovagović
7.6. UTORAK u 20:00 sati
HNK IVANA pl. ZAJCA, RIJEKA/ISTARSKO NARODNO KAZALIŠTE GRADSKO KAZALIŠTE PULA
D.Delbianco: KAD JE STAO SVIJET
Redatelj: Vito Taufer
8.6. SRIJEDA u 20:00 sati
TEATAR EXIT, ZAGREB
J. Karas: REALISTI
Redatelj: Matko Raguž
9.6. ČETVRTAK u 20:00 sati
PLAYDRAMA, SPLIT
I. Vuković, P. Kovačić Botić, A. U. Najev, A. M. Vuković, H. Petković: SRETNA NE BILA
Redateljica: Helena Petković
10.6. PETAK u 20:00 sati
HNK SPLIT
K. i J. Čapek: KUKCI…ZAUSTAVLJENA PRIČA
Redatelj: Saša Anočić
14.6. UTORAK u 20:00 sati
ATELJE 212, BEOGRAD
T. Štivičić: 64
Redateljica: Alisa Stojanović
15.6. SRIJEDA u 20:00 sati
NARODNO POZORIŠTE NARODNO KAZALIŠTE NÉPSZÍNHÁZ SUBOTICA
A. Popović: KUS PETLIĆ
Redatelj: Milan Nešković
16.6. ČETVRTAK u 20:00 sati
UMJETNIČKA OGRANIZACIJA PUNCTUM I KUNSTTEATAR, ZAGREB
Predstava se igra u KunstTeatru, Dubovačka 1/Okićka 11
E. Tomičić: TI SI PRVI HRABAR
Redatelj; Ivan Penović
17.6. PETAK u 20:00 sati
NARODNO POZORIŠTE SARAJEVO
B. Nušić: PROTEKCIJA
Redatelj: Kokan Mladenović
18.6. SUBOTA u 18:00 sati
HRVATSKO NARODNO KAZALIŠTE U ZAGREBU
Predstava se igra u HNK u Zagrebu, Trg Republike Hrvatske 15
N. V. Gogolj: REVIZOR
Redatelj: Sergej Potapov
19.6. NEDJELJA u 20:00 sati
SATIRIČKO KAZALIŠTE KEREMPUH, ZAGREB
D. Vukelić: DARIAN, HRVATSKI KRALJ SAMOPOMOĆI
Redatelj: Krešimir Dolenčić
21.6. UTORAK u 20:00 sati
SVEČANO ZATVARANJE I DODJELA NAGRADA
KONCERT RADE ŠERBEDŽIJA & ZAPADNI KOLODVOR
Izbornica: Jelena Kovačić
Žiri: Ksenija Pajić (glumica), Katarina Pejović (dramaturginja), Bojana Radović (novinarka i kazališna kritičarka)
Prošlogodišnji Dani satire odvijali su se u jednoj neobičnoj atmosferi pandemijske neizvjesnosti. I dok je svako igranje festivalskih predstava za kazalištarce, ali i za publiku bila svojevrsna pobjeda, znali smo da u svakom trenutku moramo biti spremni na odustajanje i poraz. Pljeskali smo glumcima, ali i nama samima što smo izdržali, što se nismo predali. A onda se dogodila 2022. i shvatili smo da je pandemija tek bila uvod u jedan mnogo veći poraz koji naše živote čini još neizvjesnima. Svijet u kojem živimo podsjetio nas je da je trenutak opuštanja kratak i prolazan i da se u svemu što se oko nas događa ponovno moramo nekako snaći. Jer nemamo izbora, jer smo i mi dio tog istog svijeta. I sada kad stojimo pred još jednim izdanjem Dana satire, pitamo se smijemo li se uopće smijati ili je to ponovno jedino što nam preostaje? Čini li smijeh našu nemoć barem malo podnošljivijom? Čuva li i dalje naš zdrav razum? Čuva li i dalje naš otpor? Nadam se da će ovogodišnji Dani satire pokazati da ga čuva i da je taj otpor još jači. Jer koji god predznak da damo smijehu – satiričan, ironijski, parodijski – on će uvijek na neki način biti ljekovit. Smijeh predstavlja točku koja okuplja i zaborav i osvještavanje, i subverzivnost i katarzu, on sadrži trenutak koji nas podsjeća da možemo i moramo krenuti dalje. U ovakvim trenucima povijesti satira kao da postaje još potrebnija, a njeni autori još spremniji da postavljaju prava pitanja.
46. Dani satire, koji donose jedanaest od ukupno pedeset i osam prijavljenih predstava, svojevrsni su susret institucionalne i nezavisne scene, snažnih i hrabrih glasova suvremenih dramskih pisaca različitih generacija i poetika koji širom otvorenih očiju propituju društveno-političke okolnosti unutar kojih stvaraju i onih kanonskih bardova koji se u suvremenim adaptacijama i interpretacijama pretvaraju u naše suvremenike. Ovogodišnji festivalski izbor postoji kao jedna mikro kazališna zajednica jakih autora, autorskih timova i ansambala koji kazalište prepoznaju kao mjesto društvene odgovornosti, a te se odgovornosti neće odreći ni u trenucima dok se svijet oko nas ponovno raspada. Jer svaka će izabrana predstava barem na trenutak taj isti svijet pokušati skupiti. I iako nas ni jedna od njih neće štedjeti i uporno će postavljati neka vrlo neugodna pitanja, očekujući da sami na njih pronađemo odgovor, pokazat će u svakom trenutku da nas razumije, da s nama dijeli iste strahove i strepnje i da nas prije svega poštuje kao ravnopravne sudionike u ovom kazališnom dijalogu iz kojeg možemo dobiti upravo onoliko koliko smo spremni primiti. I zato će nam prikazati svijet onakav kakav jest, poduzet će neke rizike i umjetničke i životne, dokazujući nam da bez rizika ionako ništa ne bi imalo smisla.
I upravo zbog njih, zbog autorica i autora koji su i dalje spremni otvoriti jednu kritičku razmjenu bez imalo uvijanja čak i o najintimnijim stvarima, vjerujem da će ovogodišnji Dani satire nastaviti dugogodišnji niz uspješnih festivalskih godina i još jednom potvrditi relevantnost ovog festivala i snagu satire kao žanra koji nam omogućuje da izađemo iz naše zone komfora, i dozvoljava nam da osvojimo neke nove prostore slobode u kojima je sve moguće, pa i bolje i pravednije društvo. Iako kazalište možda ne može promijeniti svijet, ono nam uvijek nepogrešivo sa scene poručuje da je promjena moguća i da smo upravo mi njen najvažniji dio, čak i u trenucima potpunog raspada, uvijek smo mi ti koji ovaj svijet možemo ponovo skupiti.
Kao izbornica posvećujem ove Dane Satire Saši Anočiću, koji nas je učio smijehu, kao malo koji drugi autor. Hvala mu na tome.
Jelena Kovačić
ODLUKE OCJENJIVAČKOG SUDA
Ocjenjivački sud je radio u sastavu: KSENIJA PAJIĆ (glumica) – predsjednica; KATARINA PEJOVIĆ (dramaturginja) i BOJANA RADOVIĆ (novinarka i kazališna kritičarka “Večernjeg lista”) – članice
Velika nagrada Večernjeg lista za najbolju predstavu u cjelini:
KUS PETLIĆ Aleksandra Popovića u režiji Milana Neškovića i izvedbi Narodnog pozorišta Narodnog kazališta Népszínház Subotica
Svijet ljudi s margine, u vrijeme tektonskih društvenih i ideoloških promjena, u ovoj je predstavi inkarniran kroz gusto preplitanje tragičnog i komičnog, strahotnog i humornog, grotesknog i potresnog. Redatelj Milan Nešković i ansambl predstave latili su se iznimno složenog žanra i specifičnog jezika dramskog teksta Aleksandra Popovića s mnogo mašte, nježnosti i empatije, te stvorili čudesnu prostor-vremensku dimenziju čiji suptilni otklon od realističnog sve čini daleko stvarnijim od stvarnosti same. Predstava koja očarava svojom puninom, maestralnom provedbom svih segmenta, a nadasve ljudskošću i ljubavlju koji, u konačnici, svladavaju sva bespuća povijesnih zbiljnosti.
Nagrada za najbolju režiju:
SAŠA ANOČIĆ I ANSAMBL PREDSTAVE za režiju predstave “Kukci… zaustavljena priča.” Karela i Josefa Čapeka u izvedbi Hrvatskog narodnog kazališta Split
Nastala u nezamislivo dramatičnim okolnostima, režija ove predstave je u doslovnom smislu plod zajedničkog rada i pregnuća redatelja i ansambla. Noseći prepoznatljivi i neponovljivi pečat redateljskog rukopisa čije su značajke neukrotiva imaginacija, oštar humor, uvijek uperen u srce tame aktualne stvarnosti, te majstorsko ovladavanje dramskim, koreografskim i glazbenim scenskim izričajem, ova je predstava mnogo više od toga. Dovršena od strane ansambla, ona je ujedno testamentarno djelo velikog redateljskog opusa, odavanje počasti njegovoj jedinstvenosti, te poruka ljubavi i neizmjerne zahvalnosti.
Nagrada Fadil Hadžić za najbolji tekst:
ESPI TOMIČIĆ za “Ti si prvi hrabar” u režiji Ivana Penovića i izvedbi KunstTeatra i Umjetničke ogranizacije Punctum iz Zagreba
Junaci-gubitnici, život na rubu zakona, kvart kao sudbina, beznađe upisano u rodni list – sve su to teme i motivi nerijetko prisutni u dramskoj umjetnosti. Tim je i veće postignuće ovog teksta, koji nadrasta sve datosti i zadatosti mikrouniverzuma u kojem obitava, i potvrđuje tvrdnju da se jedino kroz specifično može relevantno govoriti o univerzalnom. Autor gradi priču o odrastanju trojice kvartovskih prijatelja s dokumentarnom sirovošću i naizgled kaotično, uz postdramska iskakanja iz radnje, no unutar precizno ucrtanih dramaturških koordinata okrutnog društvenog zemljovida, iz kojih izranjaju ranjene duše, prestrašena srca i izbrisani horizonti.
Nagrada za najbolju žensku ulogu:
MINJA PEKOVIĆ za ulogu Milje Bušatlije u predstavi Aleksandra Popovića “Kus petlić” u režiji Milana Neškovića i izvedbi Narodnog pozorišta Narodnog kazališta Népszínház Subotica
Igrati na rubu žanra možda je jedan od najvećih glumačkih izazova. Plesati na žici, između realizma i karikature, korak je dalje u tom izazovu. Samo su veliki glumci sposobni takvom liku udahnuti ne samo život, nego ga učiniti neodoljivim. U ovoj interpretaciji, lik Milje će se pamtiti po stasu, a posebice po glasu; po očaravajućem spoju naivnosti i mudrosti, krhkosti i žilavosti, pronicljivosti i duhovitosti.
Nagrada za najbolju mušku ulogu Mladen Crnobrnja Gumbek:
DOMAGOJ IVANKOVIĆ za uloge u predstavi Jure Karasa “Realisti” u režiji Matka Raguža i izvedbi Teatra Exit iz Zagreba
Kabare kao žanr zahtijeva cjelovitu glumačku osobnost – kako u smislu ovladavanja svim scenskim tehnikama i izričajima, tako i u pogledu izgrađenog svjetonazora. Ovo glumačko ostvarenje svakako je plod zajedničkog rada i dio jedne sjajne kazališne cjeline, ali se izdvaja svojom virtuoznošću na svim planovima: od briljantnog osjećaja za ritam, ton i preciznost – što su temelji istinskog humora – do nezaboravnih tjelesnih sposobnosti kao oruđa komičnog.
Nagrada Ivo Serdar za ulogu koju je publika najbolje prihvatila:
HANA SELIMOVIĆ za ulogu Eve u predstavi Tene Štivičić “64” u režiji Alise Stojanović i izvedbi Ateljea 212 iz Beograda
Sasvim posebna je jednostavnost s kojom ona gradi svaki svoj lik. Nama u publici sve izgleda tako lako, čini se da bi to znao i mogao svatko od nas. A igrati s takvim predznakom znaju samo najveći glumci, vrh glumačke elite, kojem ona odavno pripada. U ovoj predstavi tom je nevjerojatnom lakoćom glume izgradila lik žene koja će učiniti sve ne bi li postala majka, a pri tome nam je istančano na uvid ponudila sve finese ovog lika, žene razapete između vlastitih želja za trudnoćom i djetetom i okrutnih očekivanja drugih, bilo da se radi o partneru, obitelji ili okolini.
Nagrada Sabrija Biser mladoj glumici /glumcu do 28 godina:
NIKA IVANČIĆ za uloge u predstavi Jure Karasa “Realisti” u režiji Matka Raguža i izvedbi Teatra Exit iz Zagreba
Jako malo godina, jako puno talenta i još više ozbiljnog glumačkog rada, to je recept s kojim je jedina djevojka u ansamblu Realista ostvarila uloge koje se ne zaboravljaju tako lako. Ono čime posebno očarava način je na koji dozira komiku u svakoj dionici ove predstave, od znatiželjne susjede do rabijatne policajke u odredu za recikliranje otpada, spretno prelazeći granicu karikature, a sve u namjeri ne samo da zabavi publiku, već i da je natjera da se ozbiljno zamisli nad ponuđenim temama.
Nagrada za najbolju sporednu žensku ulogu:
MERIMA LEPIĆ REDŽEPOVIĆ za ulogu Julke u predstavi Branislava Nušića „Protekcija“ u režiji Kokana Mladenovića i izvedbi Narodnog pozorišta Sarajevo
Influencerica kod Nušića? O da, i to od one najbolje vrste, koja zaslužuje baš svaki „lajk“! Ona se spretno i precizno poigrava svim zadatostima Nušićevog lika, te ga nadograđuje apsurdima našeg suvremenog života, ali i svim predrasudama koje na temu ljudi koji se samo slikaju i ‘mlate pare’ postoje u glavama publike. Na taj je način izgradila ulogu koja se snažno izdvaja iz tkiva posve neočekivane interpretacije Protekcije Branislava Nušića.
Nagrada za najbolju sporednu mušku ulogu:
PERE ERANOVIĆ za uloge u predstavi “Kukci… zaustavljena priča.” Karela i Josefa Čapeka u režiji Saše Anočića i izvedbi Hrvatskog narodnog kazališta Split
Nije lako biti kukac, o vojskovođi mrava da i ne govorimo. Treba za to puno one prave, rekli bismo neiskvarene i nesputane, dječje mašte. No, ovog je puta tu maštu i igru trebalo spasiti od nevjerojatno tužne i okrutne stvarnosti koju je život postavio kao najveću moguću prepreku ovoj predstavi. Nakon svega igrati je s vrstom ludizma koju postižu tek rijetki glumci, a koju smo ovdje vidjeli na djelu, znači biti veći od glume, znači biti čovjek svjestan nenadoknadivog gubitka.
Posebna nagrada za specijalno postignuće:
ANSAMBL PREDSTAVE „TI SI PRVI HRABAR“ Espija Tomičića u režiji Ivana Penovića i izvedbi KunstTeatra i Umjetničke ogranizacije Punctum iz Zagreba za hrabrost i autentičnost u stvaranju lokalnog, ali i svima prepozatljivog svijeta
Kada se razgrnu slojevi psovki i gradske svakodnevice, ostaje priča o nimalo lakom odrastanju u jednom zagrebačkom kvartu, ostaju tri jasno napisana karaktera i tri mlada, nevjerojatno talentirana i moćna glumca koji su tim likovima udahnuli život. Iz predstave u predstavu hrabro stoje na dohvat ruku publike, čvrsto oslonjeni jedan na drugog i ‘atomsku’ energiju koju postižu u zajedničkoj igri. Oni su: Pavle Matuško, Toma Medvešek i Bernard Tomić.