4.6. PETAK u 20:00 sati
SVEČANO OTVARANJE
HRVATSKO NARODNO KAZALIŠTE U MOSTARU / NARODNO POZORIŠTE MOSTAR / STUDIJ ZA IZVEDBENE UMJETNOSTI MOSTAR (Mostar, Bosna i Hercegovina)
Autorski projekt Tanje Miletić Oručević, Dragana Komadine i ansambla predstave: IDENTITLUK
(prema zbirci eseja Amina Maaloufa „U ime identiteta“)
Redateljica: Tanja Miletić Oručević

5.6. SUBOTA u 20:00 sati
ATELJE 212 (Beograd, Srbija)
Nikolaj Koljada: LAŽLJIVICA
Redatelj: Stefan Sablić

6.6. NEDJELJA u 20:00 sati
SLOVENSKO MLADINSKO GLEDALIŠČE / DRUŠTVO ZA UMETNOST AVGUS (Ljubljana, Slovenija)
Daniil Harms: UMETNOST JE OMARA
Redatelj: Ivan Peternelj

11.6. PETAK u 20:00 sati
SATIRIČKO KAZALIŠTE KEREMPUH (Zagreb)
Mladen Kerstner / Boris Svrtan: GRUNTOVČANI
Redatelji: Boris Svrtan i Rajko Minković

12.6. SUBOTA u 20:00 sati
SATIRIČKO KAZALIŠTE KEREMPUH / FIJI GRUPA (Zagreb)
Tarik Filipović / Boris Svrtan: PREDSJEDNICI & CA
Redatelj: Tarik Filipović

13.6. NEDJELJA u 20:00 sati
SATIRIČKO KAZALIŠTE KEREMPUH (Zagreb)
Autorski projekt Bobe Jelčića: HRVATSKI PUT KA SREĆI
Redatelj: Bobo Jelčić

15.6. UTORAK u 20:00 sati
GRADSKO DRAMSKO KAZALIŠTE GAVELLA (Zagreb)
Autorski projekt Filipa Šovagovića i Dubravka Mihanovića: ZAGREB 2020. (dramski koncert)
Redatelji: Filip Šovagović i Dubravko Mihanović

16.6. SRIJEDA u 20:00 sati
TEATAR EXIT (Zagreb)
Autorski projekt Josipe Anković i Josipa Ledine: FEŠTA
Redatelji: Josipa Anković i Josip Ledina

17.6. ČETVRTAK u 20:00 sati
GRADSKO POZORIŠTE JAZAVAC (Banja Luka, Bosna i Hercegovina)
SKUPŠTINA
(po motivima teksta „Obiteljska skupština“ Cristine Clemente)
Redatelj: Ivan Plazibat

18.6. PETAK u 20:00 sati
ZAGREBAČKO KAZALIŠTE MLADIH (Zagreb)
Ivor Martinić: DOBRO JE DOK UMIREMO PO REDU
Redatelj: Aleksandar Švabić

19.6. SUBOTA u 20:00 sati
HRVATSKO NARODNO KAZALIŠTE SPLIT (Split)
Cristina Clemente / Marc Angelet: LAPONIJA
Redateljica: Nenni Delmestre

22.6. UTORAK u 20:00 sati
BEOGRADSKO DRAMSKO POZORIŠTE (Beograd, Srbija)
Slobodan Obradović (po motivima filma E. Scole): RUŽNI, PRLJAVI, ZLI
Redateljica: Lenka Udovički

23.6. SRIJEDA u 20:00 sati
HRVATSKO NARODNO KAZALIŠTE IVANA pl. ZAJCA RIJEKA (Rijeka)
Branislav Nušić: GOSPOĐA MINISTARKA
Redateljica: Tatjana Mandić Rigonat

24.6. ČETVRTAK u 20:00 sati
HRVATSKO NARODNO KAZALIŠTE U ZAGREBU (Zagreb)
Ivan Penović: ZNAŠ TI TKO SAM JA
Redatelj: Ivan Penović

26.6. SUBOTA u 20:00 sati
SVEČANO ZATVARANJE I DODJELA NAGRADA

IDENTITLUK

LAŽLJIVICA

UMJETNOST JE ORMAR

GRUNTOVČANI

PREDSJEDNICI & CA

HRVATSKI PUT KA SREĆI

ZAGREB 2020. (dramski koncert)

FEŠTA

SKUPŠTINA

DOBRO JE DOK UMIREMO PO REDU

LAPONIJA

RUŽNI, PRLJAVI, ZLI

GOSPOĐA MINISTARKA

ZNAŠ TI TKO SAM JA

Smijeh kao otpor i jedno od posljednjih utočišta u svijetu koji se raspada

Napisati tekst o ovogodišnjim Danima satire nemoguće je bez spominjanja pandemije i našeg malog, nevidljivog, zajedničkog neprijatelja koji ju je uzrokovao i nepovratno nam promijenio svakodnevicu. Jer kao što je posljednjih godinu i pol dana taj virus određivao naše živote, određivao je i život kazališta, pa i ovog festivala. Od samog smo početka znali da uvijek postoji mogućnost da se sve odgodi ili čak i otkaže. Većinu predstava bilo je nemoguće pogledati uživo, na raspolaganju su ostale snimke koje su, iako tek posredovano iskustvo kazališta, u ovom pandemijskom kaosu često bile jedina opcija. Isto tako većina i prijavljenih i odabranih predstava nastajala je unatoč i usprkos, u konstantnoj utrci s virusom, uvijek s prijetnjom odgađanja, čak i otkazivanja proba ili datuma premijere, no sve su ipak pronašle svoj put do scene i publike. Njih četrnaest našlo je i svoj put do 45. dana satire. Napraviti izbor, kao i uvijek, bio je izazov. Neobičan je to i ponekad nezahvalan proces svojevrsne destilacije onog najboljeg, najrelevantnijeg, žanrovski najtočnijeg i produkcijski najprihvatljivijeg, u kojoj i najmanja nijansa može biti odlučujuća.

Satira je žanr vrlo propusnih granica koja komično koristi prije svega kao kritično. Neodvojiva je od političko-društvenog konteksta u kojem nastaje, jasno imenuje svoje referentne točke kako bi ih zatim nemilice ismijala i kritizirala, pokazala da ništa i nitko na ovom svijetu nije nedodirljiv i da se baš svemu i svakome možemo smijati. I upravo na tragu te misli nastao je i izbor ovogodišnjeg izdanja festivala. Generacijska i estetska raznolikost odabranih predstava s jedne strane svjedoči o beskonačnim varijantama satiričnog, ali i šire komičnog naboja, a s druge pak strane susreće se u onom najvažnijem – smijehu i oštrici koja zna zašto i gdje pogađa. Nijanse tog smijeha bit će zasigurno različite. Ponekad ćemo „pucati“ od smijeha, ponekad ćemo se smijati od nelagode, ponekad se zavjerenički podsmjehivati, a ponekad tek sramežljivo hihotati. No mislim da ćemo u svakoj od izabranih predstava prepoznati onaj hrabar, drzak pogled, pogled širom otvorenih očiju koji izaziva i ne boji je. Ni stvarnosti ni kazališne umjetnosti. Jer na ovogodišnjim Danima satire rušit će se konvencije i živi spomenici, dekonstruirat će se ideologije i kruti kanoni, prkosit će se stvarnosti, a ponekad i svakoj logici, rastvarat će se neuralgične točke i svijet okretati naglavce, ismijavat će se stereotipi i opterećenost prošlošću, dizat će se prave male osobne revolucije i neće se pristajati na kompromise. Scenom će defilirati novopečena gospoda, bivši državnici, dobrohotni naivci, ostarjele revolucionarke, izgubljena mladež, prividno sretni parovi, ostavljene žene, neuspješni mirotvorci, izmišljene povijesne ličnosti, obespravljeni marginalci, europski lovaši, seoske glavešine i mnogi drugi.

Sve predstave, koje će festivalska publika ovog lipnja gledati, gradile su svoje autentične svjetove kako bi se oduprle onom realnom svijetu koji se raspadao i prije pandemije, a sada kao da stoji samo korak do rasula. I iako nas je virus zatekao nespremne, naučio nas je da u svakom trenutku moramo biti spremni na sve, a čini mi se i da nas je taj zajednički neprijatelj okupio u jednoj zajedničkoj odluci – da ni od kazališta, kao ni od smijeha i satire nećemo ni pod kojim uvjetima odustati. Zbog toga se nadam da će 45. dani satire svjedočiti tome da ništa, kako je to davno zapisao Fadil Hadžić, utemeljitelj ovog festivala, „nije tako sveto, ni tako moćno i opasno, da mu se ne može suprotstaviti smijeh svojim nevidljivim oružjem.“ Možda nas naša sposobnost da se smijemo svemu, čak i onome što nas zastrašuje, ipak može spasiti. Barem na trenutak. Barem u mraku kazališne dvorane. Unatoč i usprkos.

 

Jelena Kovačić

ODLUKE OCJENJIVAČKOG SUDA

Ocjenjivački sud je radio u sastavu: IVANA KRIZMANIĆ (glumica) – predsjednica;  MATKO BOTIĆ (dramaturg) i BOJANA RADOVIĆ (novinarka i kazališna kritičarka “Večernjeg lista”) – članovi

Velika nagrada Večernjeg lista za najbolju predstavu u cjelini:
HRVATSKI PUT KA SREĆI
, autorski projekt Bobe Jelčića, u režiji Bobe Jelčića i izvedbi Satiričkog kazališta Kerempuh iz Zagreba

Malo je scenskih djela koja su tvrdoglavo usmjerena na vlastiti ritam, bez obzira na očekivanja publike i uobičajene, producentski uvjetovane BPM-ove kazališnih predstava. Da bi se do nečeg došlo, treba proći neko vrijeme. A vrijeme je novac. A kazališta nemaju novaca. I onda, jasno, da bi se uštedilo vrijeme, odnosno novac, elipse prikrivaju protok vremena, a instant rješenja zamjenjuju organski rast. Nagrađena predstava, s druge strane, troši jako puno novaca. Njen posvećen ansambl zdušno sudjeluje u postepenoj gradnji nečega što čistoćom ideje više nalikuje japanskom Nou, nego europskom dramskom teatru. S jedne strane kratka pjesma, odnosno jedna lijepa misao iz te pjesme, s druge strane povijest. I to je sve. Skupo, ali vrijedi svake lipe.

Nagrada za najbolju režiju:
BOBO JELČIĆ
za režiju “Hrvatskog puta ka sreći”, autorskog projekta Bobe Jelčića,  u izvedbi Satiričkog kazališta Kerempuh iz Zagreba

Evolucija i osvajanje novih diskurzivnih prostora u osnovi je kreativnog procesa svakog umjetnika, ali kod kazališnih redatelja ta je tendencija (ili u puno većem broju slučajeva, odsustvo iste) temeljni parametar prosuđivanja kvalitete. Gledano iz tog očišta, redateljski postupak nagrađenog režisera izgleda još dojmljivije. Umjesto gomile izgovorenih rečenica iza kojih se sakriva misao – muk. Umjesto filmske ekspresije glumačkog lica – ironično nabijena epidemiološka maska. Umjesto sukoba – nagovještaj, umjesto mikro situacije, bračnog para, starog kauča i televizora – širokopojasni, sveobuhvatni rezime stoljeća, ok, s nezaobilaznim starim kaučem i televizorom. I ideja, čista i jednostavna kao haiku. Nema puno redatelja na europskom nivou koji poput nagrađenog dubinski shvaćaju komparativne prednosti kazališne umjetnosti, i te prednosti slažu u ovoliko zavodljiva scenska djela.

Nagrada Fadil Hadžić  za najbolji tekst:
IVOR MARTINIĆ
za “Dobro je dok umiremo po redu” u režiji Aleksandra Švabića i izvedbi Zagrebačkog kazališta mladih

U konkurenciji umornih ruskih trendsetera s kraja prošlog stoljeća, dobro skrojenih katalonskih plivača u srednjoj struji i pomno biranog društva zaslužnih pokojnika kojima lijepa riječ slabo znači, moglo bi se pomisliti da je nagrađeni tekst odabran linijom manjeg otpora. Istina je potpuno drugačija, a odabrano dramsko djelo privuklo bi pažnju na sebe u bilo kojem kontekstu. Piščeva dramska logika, s brbljavim, površinskim tekstom i snažnim, potmulim kontekstom uzrokuje tektonske poremećaje obiteljskih odnosa gotovo glembajevskih dimenzija, dakako prilagođenih današnjem, suvremenom društvu. Sam Krleža kaže da su Glembajevi neka vrsta dekorativnog panoa, naslikanog po motivu jedne građanske civilizacije na odlasku, u agoniji, i imaju karakter poetskog, lirskog poniranja u sve elemente takozvane psihološke drame. Bez želje za izravnim usporedbama dvaju dramatičara i uz ispriku za pompoznu komparaciju, može se zamijetiti da se zamjenom imena drame u citiranoj Krležinoj izjavi dobiva precizan opis nagrađenog dramskog teksta, psihološke drame koja nam se, u našoj civilizaciji na odlasku, čini itekako vrijedna gledanja.

Nagrada za najbolju žensku ulogu:
DORIS ŠARIĆ KUKULJICA
za ulogu Elze u predstavi Ivora Martinića “Dobro je dok umiremo po redu” u režiji Aleksandra Švabića i izvedbi Zagrebačkog kazališta mladih

Nagradu za najbolju žensku ulogu zaslužila je glumica koja virtuozno na scenu donosi ženu s druge strane živčanog sloma, pritom bivajući nevjerojatno precizna u odmjeravanju težine svake izgovorene rečenice. Upravo ta filigranska preciznost kojom sjenča vlastiti lik pazeći na svaki zarez, motivaciju i unutarnje stanje potpuno je unikatna, gotovo endemska pojava u domaćim teatrima i središnji razlog neprikosnovene kvalitete tog glumačkog doprinosa. Iz preciznosti se, izgleda, a ne iz trenutne inspiracije, navještenog talenta ili omiljenog psihostimulansa rađa i humor i psihološka uvjerljivost i osnova za pohvalu na kazališnom festivalu.

Nagrada za najbolju mušku ulogu Mladen Crnobrnja Gumbek:
MATIJA ŠAKORONJA
za ulogu Dudeka u predstavi Mladena Kestnera/Borisa Svrtana “Gruntovčani” u režiji Borisa Svrtana i Rajka Minkovića i izvedbi Satiričkog kazališta Kerempuh iz Zagreba

Reinterpretacije kultnih, u kolektivnu svijest snažno utisnutih likova i njihovih glumačkih nositelja spadaju među najteže izvedbene zadatke u dramskom kazalištu. Kako oživotvoriti jednog od najpoznatijih televizijskih likova u nacionalnoj povijesti, istetoviranog na licu genijalnog, kultnog glumca, bez optužbe za bezočni plagijat i onaj retrogradni, ali nezaobilazni osjećaj kako je prije bilo bolje? Nagrađeni glumac imao je upravo takav, beskrajno složen zadatak, u kojem je odlučio krenuti težim putem. Umjesto da oponaša, komentira ili parodira, on stvara potpuno novo, svježe dramsko lice, koje dječje iskreno gleda u zube svim poniženjima kojima je izloženo, zaslužujući tako svoj vlastiti glas unutar dobro poznate priče.

Nagrada Ivo Serdar za ulogu koju je publika najbolje prihvatila:
OZREN GRABARIĆ
za ulogu Giacinta Mazzatelle u predstavi Slobodana Obradovića (po motivima filma E. Scole)”Ružni, prljavi, zli” u režiji Lenke Udovički i izvedbi Beogradskog dramskog pozorišta

Dani satire jedan su od rijetkih kazališnih festivala na kojem ocjenjivački žiri, uz predstave, mora pomno analizirati i publiku. Bez pomoći ocjene na stražnjoj strani ulaznice, mjerača decibela pri pljesku ili sličnog, objektivnog mjernog postupka, treba opipati bilo publike i što poštenije pokušati biti njezinim glasnogovornikom. Čini se kako tu nije samo riječ o glasnoći aplauza, već i o nagovještenom strahopoštovanju prema kompleksnosti uloge, nekom komunalnom iskustvu prisustva nečem izvanserijskom.

Nagrada Sabrija Biser mladoj glumici /glumcu do 28 godina:
BERNARD TOMIĆ
za ulogu Primislava Zaninovića u predstavi ivana Penovića „Znaš ti tko sam ja“ u režiji Ivana Penovića i izvedbi Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu

Glumačka se izvrsnost mjeri prije svega stupnjem povezanosti s izvedbenim tekstom predstave; ni talent, ni smisao za humor, ni bespoštedni rad vrlo često ne mogu prikriti diskrepanciju između tijela glumca i tijela teksta, između glasa lika i glasa predstave. Nagrađeni mladi glumac briljira baš u toj bliskoj suigri sa razbarušenom dramaturškom fakturom predstave. Poput produžene ruke dramaturga i redatelja, posvećenom koncentracijom u svakoj pojedinoj sceni, uvjerljivo nas nagovara na prihvaćanje paralelne stvarnosti, pritom se, što je uvijek lijepo vidjeti, dobro zabavljajući.

Nagrada za najbolju sporednu žensku ulogu:
JANJA MAJZELJ
za ulogu u predstavi Daniila Harmsa „Umjetnost je ormar“ u režiji Ivana Peternelja i izvedbi Slovenskog mladinskog gledališta i Društva za umetnost Avgus iz Ljubljane

Pomaknuti, harmsovski svijet, nježno i maštovito režijski razigran po dubini i širini Kerempuhove pozornice, bio je u jednoj od predstava izvrstan poligon za slojevite glumačke kreacije; apsurdističke, groteskne, klaunski razigrane. Trebalo je u glumačkoj igri naći onu fragilnu granicu između razuzdane tjelesnosti forme i nagrizajuće tjeskobe neizgovorenog sadržaja, i baš je u takvoj izvedbenoj ekvilbristici nagrađena glumica imala najviše uspjeha. Duhovita, autoironična, s pogođenim disonantnim tonovima vlastite glumačke partiture, uspjela se na pedalj pribižiti mračnom srcu Harmsove obješenjačke komike.

Nagrada za najbolju sporednu mušku ulogu:
NIKŠA BUTIJER za ulogu u autorskog projektu Bobe Jelčića „Hrvatski put ka sreći“ u režiji Bobe Jelčića i izvedbi Satiričkog kazališta Kerempuh

Nagrađeni glumac u predstavi u kojoj sudjeluje na raspolaganju ima samo oči. Lišen ama baš svih ostalih glumačkih sredstava, nijem, s higijenskom maskom preko usta, stješnjen na malom prostoru, bez pomoći elaboriranog mizanscena, glumac posjeduje, ne vidi se takva stvar često u kazalištu, samo oči. Uplašene, izbezumljene, stalno žive, na oprezu, nagrađene oči sudjeluju u radnji samostalno, kao precizna sinegdoha glumačkog umijeća. I dok ostali izvođači u predstavi imaju kratke bljeskove solističkih dionica, koristeći i ostale organe, glumac s očima neprekidno je u drugom planu, kao pouzdani stoper ili rodmanovska četvorka posvećena defanzivnim zadaćama. Sporedna uloga za ilustraciju enciklopedijskog unosa sporedne uloge.

Posebna nagrada za specijalno postignuće:
IVAN PENOVIĆ
za dramaturško oblikovanje predstave „Znaš ti tko sam ja“ Ivana Penovića u režiji Ivana Penovića i izvedbi Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu

U hrvatskom kazalištu, katkad čvrsto ukotvljenom na prijelazu iz dvadesetog u devetnaesto stoljeće, svaki eksperiment koji u nacionalnim kućama propituje poziciju dramskog pisma dobrodošao je i potreban. Pa još ako je taj eksperiment ludistički zaigran, društveno odgovoran i zainteresiran za propitivanje mitologizacije povijesti kao omiljenog nacionalnog sporta nakon nogometa, onda stvarno iskače iz kazališne ponude i nameće se kao umjetnički čin vrijedan pohvale. Riječ je o predstavi koja privlači (ili odbija) prije svega svojom dramaturškom fakturom, pažljivo oblikovanom, s milenijski ironičnim tretmanom povijesne mitomanije.  I sjajne glumačke kreacije, i režijski tretman i politički angažman, sve je to posljedica dramaturške ideje koja nam izuzetno zavodljivo podvaljuje apsurd pod stvarnost, mit pod povijest te postdramsko mudo pod dramske bubrege.