Sve predstave se održavaju u Satiričkom kazalištu Kerempuh.

12.9. subota, 20:00 Ivan Penović: “Flex”, redatelj: Ivan Penović (Umjetnička organizacija Punctum i KunstTeatar, Zagreb)
15.9. utorak, 20:00
Ivan Đuričić: “Joj, Hrvati!”, redatelj: Ivan Đuričić (Luda kuća)
16.9. srijeda, 20:00 Dario Fo: „Mistero Buffo”, redateljica: Lee Delong (Grupa i Triko Crikus Teatar)
17.9. četvrtak  Nema predstave
18.9. petak, 20:00 Ivana Vuković: “Dijete našeg vremena”, redateljica: Helena Petković (Playdrama, Split)
19.9. subota, 20:00 Vlaho Stulli: “Kate Kapuralica”, redatelj: Ivica Kunčević (Kazalište Marina Držića, Dubrovnik)
21.9. ponedjeljak, 20:00 Viktor Ivančić: “Bilježnica Robija K.”, redateljica: Marina Pejnović (Satiričko kazalište Kerempuh)
22.9. utorak, 20:00 Autorski projekt Bobe Jelčića, prema drami A.P. Čehova: “Tri sestre” (Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu)
23.9. srijeda, 20:00 Una Vizek: “Ja od jutra nisam stao”, redateljica: Nana Šojlev (Satiričko kazalište Kerempuh)
24.9. četvrtak, 20:00 George Bernard Shaw / Ana Prolić: “Lepurica (prema Pigmalionu)”, redatelj: Mario Kovač (Hrvatsko narodno kazalište Split)
26.9. subota, 20:00 Koncert Maje Posavec i svečana dodjela nagrada

 

Ulaznice u on-line prodaji možete kupiti ovdje.

Riječ izbornice

Ovogodišnji Dani satire po prvi puta u svojoj povijesti održavaju se u novom terminu – od 12. – 26. rujna 2020., po prilagođenim uvjetima na „novo normalno vrijeme“. Kao što je opće poznato, koronavirusna kriza odredila je uvjete i iscrtala nove koordinate kazališnih manifestacija pa tako i našeg Festivala. Dok još nismo znali što će se dogoditi, pregledala sam 52  prijavljene predstave i odabrala njih dvanaest iz Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Slovenije i Srbije. No, sredinom ožujka kazališta su zatvorena, festivali jedan po jedan odgođeni pa je ta sudbina zadesila i Dane satire koji su tradicionalno održavani u lipnju. Poslije razdoblja „ostanite doma“ , nakon dugih i temeljitih razgovora, producent Festivala, Satirično kazalište Kerempuh, odlučio je u dogovoru sa selektiranim kazališta da se Dani satire održe u rujnu i to samo s hrvatskim i slovenskim predstavama jer je epidemiološka situacija u ostalim zemljama nepredvidljiva i riskantna. Revidirala sam svoj izbor trudeći se da festival bude atraktivan za publiku,  žanrovski raznolik  i festivalski inovativan. Nadam se da sam u tome i uspjela.

Festival otvara predstava SNG –a iz Maribora, Popolni tujci, napravljena po uspješnom talijanskom filmu Perfetti  Sconosciuti,  talijanskoga redatelja Paola Genoveseja iz 2016. godine, čiji je scenarij poslužio kao predložak za kazališnu predstavu redateljici Tamari Damjanović.  Što se dogodi kada prijatelji odluče dijeliti sve pa i poruke sa svojih mobilnih telefona? – pokazat će vam ova crna komedija.

Kabare Joj Hrvati u produkciji  nezavisnog kazališta Luda kuća iz Zagreba autora  i redatelja  Ivana Đuričića  suočava nas sa već pomalo zaboravljenim, ali između dva svjetska rata vrlo popularnim žanrom, u kojem protagonisti na zabavan i duhovit način vode publiku  kroz hrvatsku prošlost u hrvatsku budućnost. Red songa, red koreografije,  društvena kritika i politička satira dobitna je kombinacija ove predstave kojoj je satira temeljni dramaturški stilem.

U izboru ovogodišnjih Dana satire našla se izvedbeno virtuozna monodrama Dražena Šivaka po tekstu Darija Foa, Mistero Buffo koja predstavlja farsično – groteskan  dragulj satirične literature u kojem se izruguju anomalije društva u velikom luku od crkve preko politike do društvene kvazi-elite.  Dražen Šivak plijeni svojim talentom i nepresušnom energijom interpretirajući preko 30 likova na aktualan i provokativan način, a njegova gluma stilski je nadahnuta klaunerijskim nasljeđem.

Domaćin Dana satire, Satiričko kazalište Kerempuh predstavlja se predstavom Bilježnica Robija K. koja je inspirirana kultnom satiričnom kolumnom Viktora Ivančića, a nakon 35 godina svjedoči da se hrvatska stvarnost nije nimalo promijenila na bolje, nažalost. Feljtonistički žanr adaptiran je za kazalište  vrlo uspješno uz pomoć fragmentarne dramaturgije koja na ludistički i beskompromisan način govori o društveno – političkim temama naše svakodnevnice u rasponu od crne komedije preko groteske do teatra apsurda.

Splitsko nezavisno kazalište PlayDrama dolazi po prvi puta na Dane satire, i to s predstavom Dijete našeg vremena, rađenoj po tekstu mlade dramatičarke Ivane Vuković. Tema je  generacijska priča o odrastanju mladih koja se isprepliće s klišejiziranom i predrasudama opterećenom predodžbom o Splitu. Predstava je zabavna, humorna i kritična, pisana generacijskim jezikom,  a anegdotalni karakter dramskih situacija daje predstavi autentičnost  pomičući granice lokalne percepcije splitske omladine.

Iz Dubrovnika dolazi kultni kazališni komad, Kate Kapuralica Vlaha Stullija u produkciji Kazališta Marina Držića koji, iako nastao početkom 19 st., briljantna je i aktualna pučka komedija na temu siromaštva, koje nije niti smiješan ni podatan materijal za komediju.  Dubrovačka predstava vješto ekvilibrira između komičnog i tragičnog na neki neposredan, a autentičan način, a poseban ton predstavi daje sočan dubrovački govor marginalizirane sirotinje prepun grubosti i psovki koji ima izraziti komični efekt.  Predstava je školski primjer groteske na mediteranski način s primjesama mentaliteta i naturalističke slike svijeta.

Na tragu dramaturške i žanrovske razigranosti  i raznolikosti prošlogodišnjeg iznenađenja Festivala,  Katalonca Ivana Penovića,  ove godine dolazi predstava Flex istoga autora u produkciji novoosnovanog i propulzivnog zagrebačkog nezavisnog KunstTeatra.  Nepretenciozna satira izvrgava ruglu apsurdnost kafkijanske birokratizirane stvarnosti, ali i dalje ne odustajući od lakoće interpretacije  i ludističke  glumstvenosti.

Autorski projekt prema Čehovu, Tri sestre Bobe Jelčića polazna je točka za istraživanje ne samo sudbina dramskih junaka nego sviju nas u današnjem stvarnosti. Aktualizacija čehovljanskih pitanja u predstavi je ironična, decentno satirična inkorporirana u  blago karikaturalnoj glumi i apsurdom obojenim dramskim situacijama.

Još jedna predstava domaćina Festivala, Ja od jutra nisam stao autorice Une Vizek  secira na komičan i zabavan način patrijahat naš svagdašnji, a klišeji i stereotipi muško-ženskih odnosa na meti su satiričnog diskursa kako režije tako i glumačke interpretacije. Kako izgleda kada muškarci zamijene rodne uloge sa ženama, dosjetka je koja stvara niz smiješnih prizora.

I na kraju festivala dolazi predstava Lepurica u produkciji splitskog HNK-a, a zapravo se radi o adaptaciji kultnog Pigmaliona  Bernarda Shawa koja se kroz dijalektalnu jezičnu obradu i uz pomoć općih mjesta splitskog mentaliteta pretvara u zavičajnu komediju.

Kako riječ satira dolazi od latinske riječi satura, što znači žrtvena zdjela napunjena različitim vrstama voća, i ovi  naši ovogodišnji Dani satire  nude žanrovski srodne, a opet različite emanacije smiješnog, grotesknog, parodičnog, satiričnog, ironičnog, kabaretskog,  crnohumornog kazališnog izričaja.  Satirično je rastezljiv i gotovo intuitivan pojam, teško se definira, a granica između komičnog i satiričnog  lako se prelazi, a da to, ponekad i ne primjetimo. Ono čega sigurno nema je tragedija koja jednostavno ne podnosi satiru.

Pa onda stav’te pamet na satiru,  i bit ćete služeni smijehom, kritičkim žalcem ili zapitanošću nad našim sudbinama.

 

Željka Turčinović

 

NAPOMENA:

Zbog pooštrenih epidemioloških mjera Republike Slovenije, na 44. Danima satire Fadila Hadžića, nažalost, neće nastupiti SNG Maribor s predstavom “Popolni tujci” niti SNG Nova Gorica s predstavom “Realisti”.

Festival će 12. rujna u 20:00 sati otvoriti predstava “Flex” Ivana Penovića u koprodukciji KunstTeatra i Umjetničke organizacije Punctum, a na zatvanju festivala i svečanoj dodjeli nagrada nastupit će Maja Posavec uz pratnju benda.

Programsku knjižicu preuzmite ovdje.