1.6. subota, 20:00 W. Shakespeare: „Kroćenje goropadnice“, režija: Ivan Plazibat (HNK Split)
2.6. nedjelja, 20:00 Miro Gavran: „Sve o ženama“, režija: Mladena Gavran (Teatar Gavran)
4.6. utorak, 20:00 Woody Allen: „Sviraj to ponovno, Sam“, režija: Mario Kovač (HNK Mostar)
5.6. srijeda, 20:00 R. W. Fassbinder, M. Fengler: „Zašto je poludeo gospodin R?“, režija: Bobo Jelčić (Jugoslovensko dramsko pozorište, Beograd)
6.6. četvrtak, 20:00 Mate Matišić: „Ničiji sin“, režija: Marko Misirača (Beogradsko dramsko pozorište)
7.6. petak, 20:00 Simon Bent: „Elling“, režija: Hrvoje Korbar (Satiričko kazalište Kerempuh)
8.6. subota, 20:00 Nikolaj Koljada: „Murlin Murlo“, režija: Alen Muratović (Akademija scenskih umjetnosti Sarajevo i Dragon teatar Zadar)
11.6. utorak, 20:00 Dušan Kovačević: „Balkanski špijun“, režija: Tatjana Mandić Rigonat (Narodno pozorište Beograd)
12.6. srijeda, 20:00 Autorski projekt Ivana Penovića: „Katalonac“ (Teatar &TD i Ruper)
13.6. četvrtak, 20:00 Damir Karakaš: „Blue moon“, režija: Boris Liješević (Satiričko kazalište Kerempuh)
14.6. petak, 20:00 Aleksandar Galin: „Sirena i Viktorija“, režija: Filip Grinvald (Teatar Rugantino, Kazalište KNAP)
15.6. subota, 20:00 Jure Karas: „Realisti“, režija:  Tijana Zinajić (SNG Nova Gorica)
16.6. nedjelja, 20:00 A. M. Harmander: „Brodolomke“, režija: Krešimir Dolenčić (Kazalište Moruzgva Zagreb i Ludens teatar Koprivnica)
18.6. utorak Zatvaranje festivala

Ulaznice i u on-line prodaji, ovdje.

Riječ izbornice

FESTIVAL SREDNJIH GODINA

Dani satire ušli su u svoje srednje/zrele godine, postavši jednim od najdugovječnijih te kazalištima iz regije najizazovnijih hrvatskih festivala čemu u prilog govori i veliki broj ove godine prijavljenih predstava; njih ukupno četrdeset i jedna.  Većinu ih karakterizira kritički odnos  prema društvenoj stvarnosti, a njihov žanrovski raspon rasprostire se od satirične groteske i burleske do kabarea i komedije klasičnijeg tipa, uz često ispreplitanje i kontrapunktiranje različitih vrsta humornog izraza, pa čak i njegovo približavanje tragikomičkim obrascima.

Iz te ponude izabrala sam trinaest predstava koje svojim visokim izvedbenim standardima, redateljskom inventivnošću te provociranjem različitih vrsta (o)smijeha afirmiraju satiričko-komediografski kazališni izričaj. Većina predstava iz tog izbora spada u sferu angažiranog, problemski fokusiranog kazališta, no nisam bježala ni od dobro skrojenih komercijalnih uradaka koji publiku prije svega  vesele i nasmijavaju, ali joj istovremeno nude i poticaj za razmišljanje.

Ovogodišnje Dane satire otvara predstava Kroćenje goropadnice splitskog HNK-a čija se izvedba odupire kanonskom čitanju Shakespearea te kritički propituje temu feminizma u lokalnom splitsko-dalmatinskom kontekstu.

Slijedi predstava Sve o ženama, u produkciji  Gavran teatra,najizvođeniji tekst Mire Gavrana ikad, obilježenoj atraktivnim glumačkim interpretacijama različitih ženskih tipova i karaktera.

Predstava mostarskog HNK-a Sviraj to ponovno, Sam, na ironijski, vudialenovski način, u jednom izrazito urbanom ozračju problematizira vječiti, te za kazalište uvijek tako vraški izazovni rat među spolovima.

Jugoslovensko dramsko pozorište iz Beograda predstavit će nam potom najnoviji projekt hrvatskog redatelja Bobe Jelčića, Kako je poludeo gospodin R, koji u apsurdno-komičnom, ironijskom registru propituje neuroze suvremenog čovjeka, odnos pojedinca i društva te proces raspadanja obitelji.

Ničijeg sina, završni dio Posmrtne trilogije Mate Matišića, vidjet ćemo u postavi Beogradskog dramskog pozorišta što se na redateljski specifičan i originalan način fokusira na unutrašnji sukob lika iz naslova koji se, zapleten u mrežu obiteljskih laži i tajni, na tragikomičan način izmješta iz vlastite ideološke i identitetske matrice.

Domaćin festivala, Satiričko kazalište Kerempuh, predstavit će nam se s dvije svoje popularne predstave: Ellingom Simona Benta, toplom humornom pričom o prijateljstvu dvojice emocionalno disfunkcionalnih muškaraca te s uprizorenjem dramatizacije romana Blue Moon  Damira Karakaša, crnohumornom satirom o mukama mladog čovjeka koji usprkos obiteljskim predrasudama pokušava naći vlastiti put te definirati svoju osobnost razapetu između psihologije sela iz kojeg dolazi te grada čijim se životnim ritmovima i navikama pokušava prilagoditi.

Iz Sarajeva nam na 43. dane satire dolazi Murlin Murlo, diplomska predstava studenata Akademije scenskih umjetnosti koji osvajaju svojim ludizmom i razigranošću. Čehovljanski vapaj za Moskvom kao metropolom suvremeni ruski dramski pisac Nikolaj Koljada ispisuje u žanru groteske, a mladi i izuzetno talentirani  bosanskohercegovački glumci daju joj životnu punoću i uvjerljivost.

Amblematski tekst Dušana Kovačevića, Balkanski špijun,  koji je u svojoj filmskoj i brojnim kazališnim verzijama osvajao generacije gledatelja, napisan je 1983., a na Dane satire dolazi nam u najnovijoj produkciji Narodnog pozorišta iz Beograda koja na nadahnut način, u maniri gorko-humorne satire, svjedoči do kojih sve apsurdnih posljedica mogu dovesti ideološka stega te strah od kritičkog odnosa prema društvenoj stvarnosti.

Ovogodišnji festival bit će prepoznatljiv i po nekoliko domaćih predstava koje dolaze iz izvaninstitucionalnih kazališta među koja, de facto, možemo uvrstiti i zagrebački Teatar &TD koji će nam se predstaviti s Kataloncem, autorskim projektom mladog pisca i redatelja Ivana Penovića. Ta žanrovski eklektična predstava kreće se od stand up komedije i teatra apsurda do montipajtonovskog izričaja i groteske, pri čemu  u početku djeluje kao duhovita kazališna slagalica o post-ratnoj generaciji, a potom nam sve više zaleđuje osmijeh, apostrofirajući tamne strane i fenomene naše svakodnevice.

Predstava Teatra Rugantino Sirena i Viktorija nastala je prema djelu ruskog dramatičara Aleksandra Galina kojeg možemo označiti kao „komediju zabune“ što o tranzicijskoj stvarnosti zemalja europskog Istoka govori kroz problem obezvređivanja znanja u korist bogaćenja bezveznjaka s društvene margine.

U Brodolomkama, nastalim prema tekstu glumice Ane Maras Harmander, a u koprodukciji Kazališta Moruzgva i Ludens teatra, vidjet ćemo komediju o alkoholizmu kroz prizmu monoloških ispovijedi četiriju žena koje su se svoje ovisnosti pokušale riješiti plesnom terapijom, a poneku dodirnu točku s Brodolomkama zacijelo ćemo pronaći i u Realistima Jure Marasa, izuzetno duhovitoj i zabavnoj predstavi Slovenskog narodnog gledališča iz Nove Gorice, umnogome definiranoj već i samim svojim podnaslovom: „kabare za pet glumaca, pijanca i publiku“.

Sve predstave iz ovogodišnje selekcije na neki svoj način, poseban i drugačiji, kritiziraju društvene ili ljudske devijacije i poroke, ali pri tome ozbiljnim temama prilaze kroz prizmu humornog i satiričnog, dajući nam do znanja kako smijeh ponekad može istodobno biti i ljekovit i opominjući.

Željka Turčinović, izbornica

Programsku knjižicu preuzmite ovdje.

Posljednjeg dana održavanja Festivala Prosudbeno povjerenstvo dodjeljuje:


–        Veliku nagradu sponzora ili medijskog pokrovitelja za najbolju predstavu u
cjelini – skulptura akademskog kipara Nikole Šimunića.

–        Nagradu za najbolju žensku ulogu – plaketa i 7500 HRK bruto.

–        Nagradu za najbolju mušku ulogu Mladen Crnobrnja Gumbek – plaketa i

     7500 HRK bruto. 

–   Nagradu Ivo Serdar za ulogu koju je publika najbolje prihvatila  – plaketa i 7500 

    HRK bruto.

–        Nagradu Fadil Hadžić za najbolji tekst – plaketa i 7500 HRK bruto.

–        Nagradu za najbolju režiju – plaketa i 3750 HRK bruto.

–        Nagradu Sabrija Biser mladom glumcu (do 28 godina) – plaketa i
3750 HRK bruto.

–        Nagradu za najbolju sporednu žensku ulogu – plaketa i 2250 HRK bruto.

–        Nagradu za najbolju sporednu mušku ulogu – plaketa i 2250 HRK bruto


Povjerenstvo, iznimno, može dodijeliti posebnu nagradu, plaketu, za specijalno
postignuće u bilo kojem segmentu umjetničkog djelovanja.

POVJERENSTVO:

Bojana Radović, novinarka
Dražen Čuček, glumac
Dubravko Mihanović, dramaturg